Айлап кешіктірілетін және тауармен төленетін жалақы, жаппай жұмыссыздық және бағаның шарықтап өсуі. 90 жылдардағы осы көрініс бала болған біздің есімізде жақсы сақталды. Мемлекетке әбден арқасын тіреп үйренген халық не істерін білмеді.
Тұрақтылыққа дағдыланған адамдар ертеңгі күнді қалай ойларын, оның не дайындап жатқанын мүлдем түсінбеді. Зейнетақылар мен жәрдемақылар бірнеше ай бойы төленбеді. Дүкендердегі ұзын-сонар кезектер, талон бойынша өнімдер. Тоқсаныншы жылдары жұмыс берушілер жалақыны макарон, киім, етік, тіс пастасын төледі. 1991 жылы Кеңес Одағы ыдырағаннан кейін, оның бұрынғы кеңістігіндегі саяси өзгерістер дауылы алапат күшке ие болды, сондықтан жаңадан құрылған егемен мемлекеттердің көптеген азаматтарының басы айналды: нарық, бостандық, бәсекелестік, демократия, ашықтық - мұның бәрі, әрине, жақсы, бірақ дағдарыс неге соншалықты қорқынышты түрде басталды?
Әлеуметтік және экономикалық дағдарыс соншалықты ауқымды болғандықтан, одан шығу мүмкін көптеген онжылдықтар бойы мүмкін болмайтын сияқты көрінді. Басқарудың бұрынғы саяси және әлеуметтік-экономикалық әдістері таусылды, ал жаңалары әлі жұмыс істемеді. 1991 жылдың аяғынан 90-жылдардың аяғына дейінгі кезең Егемен Қазақстан тарихындағы ең күрделі кезең, өйткені ол айқындаушы кезең болды.
1991 жылы республикада 5 мыңнан астам ірі өнеркәсіп кәсіпорындары, 2119 кеңшарлар мен 407 ұжымшарлар, көптеген жылу және су электр станциялары, құрылыс және байланыс мекемелері жұмыс істеген болатын. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында нарықтық экономикаға және нарықтық қатынастарға көшуге байланысты халық шаруашылығының барлық салалары дағдарыспен қамтылды. Нәтижесінде 1991-1996 жылдары өндіріс айтарлықтай қысқарды. Өндіріс көлемінің қысқаруы: химия және мұнай өнеркәсібінде - 71%, жеңіл өнеркәсіпте - 84%, ағаш өңдеу өнеркәсібінде - 76%, машина жасауда және металл өңдеуде - 64%, құрылыста - 82%, электр энергиясын өндіруде - 30%, қара металлургияда -30%, түсті металлургияда -28%, отын өндіруде - 40% құрады.
1997 жылғы тамызға қарай жұмысшылар мен қызметшілердің алпыс мың жұмысшысы бар 585 өнеркәсіптік кәсіпорын өз жұмысын тоқтатты; 232,6 мың адам жұмыспен қамтылған 1064 кәсіпорын қуатының жартысын ғана пайдаланды; 374 кәсіпорын толық емес жұмыс күніне көшті; 152,9 мың жұмысшы мәжбүрлі, 136 мыңы - ақы төленбейтін демалыста болды. 1997 жылдың шілдесіне қарай елде 288,6 мың жұмыссыз болды, олардың 40% - ын ауылдық жерлердің тұрғындары құрады.
Ауылдағы мал басы күрт азайды. 1991 жылы саны 35,5 млн. болған қой мен ешкі, 1997 жылы 13 млн. басқа дейін қысқарды. Ауыл шаруашылығының мемлекеттік секторы жекешелендіріліп, ұжымшарлар мен кеңшарлар. Дағдарыс ауыл шаруашылығын да қамтыды. Нәтижесінде халықтың өмір сүру деңгейі нашарлады, жұмыссыздық өсті.
БҰҰ деректері бойынша КСРО ыдырағаннан кейін Қазақстанда адами даму индексінің (АДИ) құлдырауы орын алды, атап айтқанда, 1991 жылы бұл төмендеудің құрылымы мынадай болды - экономикалық құлдырауға байланысты 84%-ға, өмір сүру ұзақтығының төмендеуі есебінен 13% - ға және білім беру деңгейінің төмендеуі есебінен 3% - ға.
Сондықтан, аса ауыр дағдарыс жағдайындағы басты міндет қаржы және кредит жүйелерін тұрақтандыруға, өндіріс деңгейінің төмендеу қарқынын төмендетуге мүмкіндік беретін тиімді нарықтық тетіктерді біртіндеп құру болды. Экономикалық реформаның негізгі бағыты экономикалық қатынастарды ырықтандыру, жекешелендіру негізінде меншік нысандарын өзгерту, кәсіпкерлікті дамыту, шетелдік инвестицияларды кеңінен тарту болды.
Экономикалық тұрақтану және ұлттық қорды құру
Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бастап әлемдік экономикаға кірігу бағыты алынғандықтан, Қазақстан әлемдік және өңірлік дағдарыстардың ықпалынан құтыла алмады, сондықтан да резервтер туралы ойлану қажет болды. «Қамданған қапы қалмайды» дейді халқымыз. Ертеңін ойлаған ел ғана озады. Болашақ ұрпағымыз ештеңеден тарылмауы үшін Ұлттық қор мен алтын-валюта қорын жасақтап, оған мол қаржы жинақтадық. Дәл осы мол қаражат пандемия кезінде бізге көмек болды», - деп атап өтті Нұрсұлтан Назарбаев жақында жарияланған «Тәуелсіздік тағлымы» мақаласында.
Осылайша норвегиялық қор үлгісінде 2000 жылы біздің Ұлттық қорымыз құрылды. Шикізат тауарларын экспорттауға бағытталған Норвегия, Кувейт, БАӘ сияқты бірқатар елдердің тәжірибесі осы мемлекеттердің үкіметтері тұрақтандыру резервтік қорлары мен болашақ ұрпақ қорларын қалыптастыру үшін шикізатқа әлемдік бағаның өсуін сәтті пайдалана алатындығын көрсетеді. Мұндай қорлардың қаражаты мемлекеттік бюджеттің шығыстарын жабу не елдің сыртқы борышын өтеу үшін пайдаланылады. Сонымен қатар, әлемдік шикізат бағасының күшті және күрт ауытқуларға ұшырауы туралы ұмытпау керек.
Бүгін, мемлекетіміз егемендік алған сәттен бастап үшінші онжылдықтың соңында ұлттық қорды құру идеясы өзін-өзі ақтағанына ешкім күмән білдірмейді. Ұлттық қор – республика тәуелсіздігінің кепілі. Сонымен бірге, ұлттық қорды оңтайлы қалыптасуы, қор қаражатын оңтайлы басқару және ең бастысы, тиімді пайдалану әрқашан да өзекті болып қала береді. Ұлттық қор құрылған кезден бастап екі негізгі қызметті атқаратыны анықталды:
1.Жинақтау қызметі - мемлекет жинақтарын қалыптастыру болып табылады.
2.Тұрақтандыру қызметі - республикалық және жергілікті бюджеттердің әлемдік бағалар конъюнктурасына тәуелділігінің төмендеуінен көрінеді
Қазақстанның Ұлттық қоры посткеңестік кеңістікте алғашқылардың бірі болып құрылғанын атап өткен жөн. Бізден кейін Ресей мен Әзербайжанда құрылды. Осылайша, қазіргі уақытта әлемде тұрақтандыру немесе жинақ қорлары бар 45-тен астам ел бар. Мұндай қорлардың қаражаты конъюнктураның ауытқуы нәтижесінде немесе табиғи қазбалар толық сарқылғаннан кейін, сыртқы борышты өтегеннен кейін қолайсыз кезеңдерде бюджет шығыстарын ұстап тұру үшін және басқа да мақсаттарға пайдаланылуы мүмкін. Экспорттың шикізатқа мамандануы бар бірқатар мемлекеттердің тәжірибесі бюджеттері әлемдік конъюнктураның ықпалына ұшыраған елдердің үкіметтерінің тұрақтандыру қорын немесе болашақ ұрпақ қорын құру үшін уақытша артық кірістерді жинақтау үшін шикізатқа жоғары баға кезеңдерін пайдалануға мүмкіндігі бар екенін көрсетеді.
Бүгінде Ұлттық қорда шамамен 27 трлн теңге жинақталған. 2022 жылы Ұлттық қордан трансферт 2,4 трлн теңгені, 2023 жылға – 2,2 трлн теңгені, 2024 жылға – 2 трлн теңгені құрайды. Кепілдендірілген трансферт республикалық бюджеттен ынтымақты зейнетақылар мен мемлекеттік базалық зейнетақы төлемдерін төлеуге бағытталады.
Тәуелсіз еліміздің басты байлығы – адам
Әлеуметтік-экономикалық қиындықтарға байланысты тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында мемлекет азаматтар алдындағы әлеуметтік міндеттемелерін әрең орындады. Зейнетақылар, жәрдемақылар, бюджеттік сала қызметкерлерінің жалақысы кешіктірілді. Жағдай 90-жылдардың аяғы мен 2000-жылдардың басында өзгере бастады. ҚР Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің ақпараты бойынша, халықты әлеуметтік қолдау жөніндегі белсенді шаралардың арқасында 2001-2020 жылдар аралығында Қазақстанда кедейлік деңгейі, яғни табысы ең төменгі күнкөріс деңгейінен төмен халықтың үлесі 46,7% - дан 5,3% - ға дейін төмендеді.
Конституцияға сәйкес, өзін әлеуметтік мемлекет ретінде жариялайтын Қазақстан үшін әлеуметтік саясаттың негізгі міндеті және оның тиімділігінің басты өлшемі - халықтың әл-ауқатын ұдайы арттыру болып табылады. Елдегі кедейлік деңгейінің серпінді төмендеу үрдісі 2000-2005 жылдар кезеңінде қолданыста болған республикалық бағдарламаларды іске асырудың нәтижесі болды. Бұл үдерісте 2002 жылы күшіне енген «Мемлекеттік атаулы әлеуметтік көмек туралы» Заңның қабылдануы ерекше рөл атқарды. Бұл құжат белгілі бір объективті себептерге (жасына, уақытша еңбекке жарамсыздығына, денсаулық жағдайына, жұмыстың болмауына және т.б.) байланысты өз өмірі үшін жағдай жасауда қиындықтарға тап болған аз қамтылған азаматтарға атаулы әлеуметтік көмек көрсетуді көздейді.
Елдің индустриялық дамудың жаңа кезеңіне өтуі жағдайында қолданыстағы ең төменгі әлеуметтік стандарттарды қайта қарау, АӘК күшейту, енжар көмектен өмірлік қиын жағдайды еңсеру үшін отбасылардың еңбек белсенділігі мен күш-жігерін ынталандыратын белсенді саясатқа көшу қажеттілігі қалыптасты.
Осыған байланысты «5 институционалдық реформаны іске асыру жөніндегі 100 нақты қадам» Ұлт жоспарының 84-қадамын іске асыру шеңберінде 2018 жылғы 1 қаңтардан бастап аз қамтылғандарға арналған төлемдердің 3 түрін жаңа форматтағы атаулы әлеуметтік көмектің бір төлеміне трансформациялау жүргізілді. Бұл ретте осы төлем 2 түрге жіктелген: шартсыз және шартты ақшалай көмек.
Шартсыз ақшалай көмек құрамында еңбекке қабілетті мүшелері жоқ отбасыларға (мысалы, мүгедектердің немесе зейнеткерлердің отбасылары) немесе еңбекке қабілетті мүшелері объективті себептер бойынша жұмыспен қамтуға жәрдемдесу шараларына қатыса алмайтын отбасыларға (мысалы, мектеп жасына дейінгі балалары бар жалғыз басты ана) көрсетіледі. Сондықтан мұндай отбасылар үшін жәрдемақы алу үшін жұмыспен қамтуға жәрдемдесу шараларына міндетті түрде қатысу талап етілмейді.
Шартты ақшалай көмек құрамында кем дегенде бір еңбекке қабілетті мүшесі бар отбасыларға отбасының белсенділігін арттырудың әлеуметтік келісімшартын жасасқан және отбасының барлық еңбекке қабілетті мүшелері жұмыспен қамтуға жәрдемдесу шараларына міндетті түрде қатысқан жағдайда ұсынылады.
Сонымен қатар, Мемлекет басшысының 2019 жылғы 2 қыркүйектегі Қазақстан халқына Жолдауын іске асыру үшін 2020 жылдан бастап қолданыстағы АӘК (атаулы әлеуметтік көмек) беру жүйесі түзетілді. Басты бағдар еңбекке ынталандыру, аз қамтылған азаматтардың табыстарын есепке алуға және мемлекеттік қолдау мөлшеріне қатысты ашықтық пен әділдікті қамтамасыз ету болды.
Енгізілген шараларды іске асыру кешенде жүзеге асырылады, мемлекеттік қолдау мыналарды қамтиды:
- көп балалы аналарды қолдау;
- жаңғыртылған АӘК;
- кепілдендірілген әлеуметтік пакет.
АӘК көрсетудің жаңа тәсілдері:
1. Көп балалы отбасыларға мемлекеттік жәрдемақы енгізілді. Бұл жәрдемақыны 443 мыңнан астам отбасы алады, жыл басынан бері 210 млрд теңгеден астам төленді.
2. Атаулы әлеуметтік көмек көрсетудің қолданыстағы жүйесі жаңғыртылды. АӘК 189 мың отбасына немесе 903,9 мың адамға тағайындалды.
3. 1 жастан 18 жасқа дейінгі аз қамтылған отбасылар қатарындағы балалар үшін оқу орны бойынша тегін тамақтануды, қалалық қоғамдық көлікте жеңілдікпен жүруді, мектеп формасымен және керек – жарақтармен қамтамасыз етуді, мектеп жасына дейінгі балалар үшін азық-түлік жиынтықтарымен және гигиеналық керек-жарақтармен қамтамасыз етуді көздейтін кепілдендірілген әлеуметтік пакет енгізілді. 2021 жылдың 1 қазанына әлеуметтік пакет алушылардың саны 450,3 мың баланы құрады.
Әлеуметтік саясат - экономикалық реформалардың ажырамас бөлігі, олардың тиімділігі мен қажеттілігінің өлшемі. Білім берудің, денсаулық сақтаудың, әл-ауқаттың жоғары стандартын қамтамасыз ету ел өмірінің бірінші кезектегі міндеті болып табылады. Елбасы «Тәуелсіздік тағлымы» атты мақаласында «Тәуелсіз еліміздің басты байлығы - адам. Мемлекетіміздің тірегі де, алтын діңгегі де – Қазақстан халқы» деп ерекше атап өтті. Қазіргі уақытта COVІD-19 коронавирус пандемиясымен байланысты жаһандық сын-қатерлер Халықты әлеуметтік қорғаудың жоғары деңгейін қамтамасыз етудің маңызы зор.